Τι είναι το PECS
To PECS αποτελεί ένα εναλλακτικό/υποστηρικτικό πρόγραμμα επικοινωνίας για άτομα στο φάσμα του αυτισμού ή συναφείς αναπτυξιακές δυσκολίες. Αναπτύχθηκε το 1985 από τον Andy Bondy και την Lory Frost και έχει εφαρμοστεί με επιτυχία παγκοσμίως με χιλιάδες μαθητές μικρούς και μεγάλους που παρουσιάζουν ποικιλία επικοινωνιακών, γνωστικών και κινητικών δυσκολιών. Πρωταρχικός σκοπός του προγράμματος είναι να διδάξει τη λειτουργική επικοινωνία.
Το PECS δεν χρησιμοποιείται για να αντικαταστήσει την ομιλία. Είναι μία λανθασμένη αντίληψη που υπάρχει. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά παιδιά που χρησιμοποιούν το εναλλακτικό σύστημα επικοινωνίας, PECS αναπτύσσουν και την ομιλία τους.
Το πρωτόκολλο διδασκαλίας του PECS είναι βασισμένο στην έρευνα και πρακτική εφαρμογή των αρχών της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς (ABA). Τηρείται αυστηρή εφαρμογή συγκεκριμένου πρωτοκόλλου διδασκαλίας πάνω σε αυτές τις αρχές και γίνεται χρήση συγκεκριμένων τεχνικών βοήθειας, ενίσχυσης και διόρθωσης λαθών. Δεν χρησιμοποιούνται λεκτικές βοήθειες και απώτερος σκοπός είναι ανεξάρτητη έκφραση αιτημάτων και αναγκών αποφεύγοντας την εξάρτηση από την βοήθεια.
Το PECS στην πράξη
Το PECS ξεκινάει με την διδασκαλία του ατόμου να δίνει μία εικόνα ενός επιθυμητού αντικειμένου ή δραστηριότητας σε ένα «σύντροφο επικοινωνίας» ο οποίος ανταποκρίνεται άμεσα στην ανταλλαγή σαν ένα αίτημα. Το σύστημα προχωράει σε επόμενα στάδια όπως, διάκριση εικόνων και στο πως να συνθέσουμε προτάσεις και σε πιο προχωρημένα στάδια, το άτομο διδάσκεται να χρησιμοποιεί επίθετα, να απαντάει σε ερωτήσεις και να σχολιάζει.
Τα βασικά στάδια στα οποία διακρίνεται το PECS είναι έξη και συγκεκριμένα:
Στάδιο 1: «Πώς» να επικοινωνούμε
Οι μαθητές μαθαίνουν να ανταλλάσσουν με τον «σύντροφο επικοινωνίας» μια «υψηλής προτίμησης» εικόνα για κάποιο αντικείμενο ή δραστηριότητα.
Στάδιο 2: Απόσταση και επιμονή
Οι μαθητές γενικεύουν αυτό που διδαχτήκαν στο πρώτο στάδιο πηγαίνοντας την εικόνα σε διαφορετικά μέρη, με διαφορετικούς ανθρώπους και σε διάφορες αποστάσεις. Διδάσκονται επίσης να είναι πιο επίμονοι στην επικοινωνία τους.
Στάδιο 3: Διάκριση εικόνων
Οι μαθητές χρησιμοποιούν το βιβλίο επικοινωνίας και διδάσκονται την δεξιότητα της διάκρισης επιλέγοντας ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες εικόνες για να ζητήσουν κάθε φορά κάποιο επιθυμητό αντικείμενο ή δραστηριότητα.
Στάδιο 4: Δομή πρότασης
Οι μαθητές μαθαίνουν να δομούν απλές προτάσεις πάνω σε μια αποσπώμενη βάση πρότασης χρησιμοποιώντας την εικόνα «θέλω» μαζί με την εικόνα του αντικειμένου που ζητούν.
Προσδιορισμοί
Οι μαθητές μαθαίνουν να διευρύνουν τις προτάσεις τους προσθέτοντας προσδιορισμούς
Στάδιο 5: Ανταπόκριση στην ερώτηση «Τι θέλεις;»
Οι μαθητές μαθαίνουν να απαντούν στην ερώτηση «Τι θέλεις;».
Στάδιο 6: Σχολιασμός
Τώρα οι μαθητές διδάσκονται να κάνουν σχόλια όταν τους ρωτάνε πράγματα όπως «Τι βλέπεις;», «Τι ακούς;» και «Τι είναι αυτό;». Μαθαίνουν να συνθέτουν προτάσεις που αρχίζουν με τις λέξεις «Βλέπω», «Ακούω», «Νιώθω», «Είναι» κ.λπ.