Το πρόγραμμα «Attention Autism» είναι ένα μοντέλο παρέμβασης το οποίο σχεδιάστηκε από την Λογοπαθολόγο, Gina Davies. Σκοπός της προσέγγισης είναι η δημιουργίας μίας πιο φυσικής και αυθόρμητης επικοινωνίας μέσα από την επιλογή δραστηριοτήτων πλούσια σε οπτικά ερεθίσματα, οι οποίες προσελκύουν το ενδιαφέρον και την προσοχή του παιδιού.
Μία δραστηριότητα πρέπει να είναι διασκεδαστική, να προσελκύει το ενδιαφέρον του παιδιού για μάθηση και να είναι διασκεδαστικές σύμφωνα με την Gina Davies.
Ο στόχοι το προγράμματος «Attention Autism».
- Ανάπτυξη της ικανότητας της προσοχής.
- Βελτίωση της από κοινού προσοχής.
- Κοινή αλληλεπίδραση και ψυχαγωγία σε ομαδικές δραστηριότητες.
- Βελτίωση της προσοχής σε δραστηριότητες με καθοδήγηση.
- Προάγεται η αυθόρμητη αλληλεπίδραση στο περιβάλλον του παιδιού.
- Ενισχύεται η μη λεκτική και λεκτική επικοινωνία μέσα από σχόλια που γίνονται κατά την διάρκεια του προγράμματος.
- Ανάπτυξη λεξιλογίου.
- Διαδραστικές, διασκεδαστικές δραστηριότητες πλούσιες σε οπτικά ερεθίσματα που κεντρίζουν την προσοχή και προάγουν την ενίσχυση του ενδιαφέροντος και της ψυχαγωγίας του παιδιού.
Το πρόγραμμα «Attention Autism» είναι δομημένο σε στάδια και το παιδί μεταβαίνει στο επόμενο επίπεδο του προγράμματος μόνο όταν κατακτήσει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ένα νέο επίπεδο παρουσιάζεται όταν το παιδί είναι έτοιμο να αναπτύξει ακόμη πιο πολύ την δεξιότητα της προσοχής του. Η παρέμβαση με το πρόγραμμα «Attention Autism» ξεκινάει με το επίπεδο 1 και σιγα σιγά μεταβαίνουμε σε κάτι πιο δύσκολο μόνο όταν το παιδί είναι έτοιμο να προχωρήσει σε επόμενα πιο απαιτητικά επίπεδα.
- Πρώτο επίπεδο: Ένα μεγάλο κουτί/κάδος στον οποίο εστιάζεται όλη η προσοχή του παιδιού.
Βάζουμε παιχνίδια που κεντρίζουν την προσοχή του παιδιού μέσα σε ένα κάδος/κουτί ή τσάντα ανάλογα την προτίμηση, με σκοπό να εκπαιδεύσουμε και να βελτιώσουμε την ικανότητα της προσοχής του παιδιού. Ο θεραπευτής παρουσιάζει ένα παιχνίδι μέσα από τον κάδο με την χρήση απλού λεξιλόγιού και σχόλιων για το αντικείμενο που εμφανίζεται μπροστά στους συμμετέχοντες.
- Κατακτώντας την δεξιότητα της προσοχής σε ακόμη πιο δύσκολα επίπεδα.
Επιλέγουμε δραστηριότητες πλούσιες σε οπτικά ερεθίσματα. Στο επίπεδο αυτό ο στόχος είναι να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τα υψηλά επίπεδα της προσοχής του παιδιού που έχει ήδη κατακτήσει.
- Διαδραστικά παιχνίδια – Εναλλαγή της σειράς και της προσοχής μεταξύ του θεραπευτή και του παιδιού που συμμετέχει.
Επιλέγουμε και παρουσιάζουμε απλές διαδραστικές δραστηριότητες μπροστά στην ομάδα και έπειτα προσκαλούμε τα παιδιά να αλληλεπιδράσουν και να πάρουν το καθένα την σειρά του. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν να διατηρούν την προσοχή τους σε αυτό που κάνουν και έπειτα να μεταφέρουν την προσοχή τους πίσω στην ομάδα. Σε αυτό το επίπεδο τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται, να περιμένουν ο καθένας την δική του σειρά του και κατανοούν όταν χάσει κάποιος την σειρά του.
- Ατομική δραστηριότητα – συγκέντρωση και διατήρηση της προσοχής, μετάβαση και εκ νέου διατήρηση της προσοχής.
Ο θεραπευτής/ενήλικας παρουσιάζει μία δραστηριότητα και έπειτα δίνει την ευκαιρία στο παιδί να την ολοκληρώσει μόνο του αφού πρώτα την έχει διδαχθεί. Σε αυτό το τελικό στάδιο το παιδί μαθαίνει να μεταφέρει την προσοχή του σε τρεις φάσεις. Στην αρχή το παιδί συγκεντρώνεται στην ομάδα για να παρακολουθήσει μία δραστηριότητα, έπειτα μεταφέρει την προσοχή του στην ατομική δραστηριότητα που πρέπει να ολοκληρώσει και στην τελική φάση το παιδί παρουσιάζει το τελικό αποτέλεσμα στην ομάδα. Μέσα από αυτή την διαδικασία το παιδί επίσης μαθαίνει να είναι ανεξάρτητο και να ακολουθεί οδηγίες.